Olen aina arvostanut opettajia ja valmentajia, mutta oikeastaan vasta viime vuosina aidosti tutustuttuani opettajiin ja itsekin erilaisia opetushommia tehtyäni olen alkanut ymmärtää sen valtavan merkityksen. Opettamisen kerrannaisvaikutus on valtava ja jokaisella meillä on jotain, mitä voimme jakaa muille.

Kirjoitin aiemmin henkilökohtaisessa blogissani siitä, miten jokaisella on jokin taito, jossa voivat auttaa muita kehittymään. Halusin tämän blogin puolella puhua enemmän siitä, miksi pienilläkin teoilla voi olla isossa kuvassa valtava merkitys.

Käytän termiä opettaminen sen laajimmassa mahdollisessa merkityksessä. Kun puhutaan ammattiopettajista, puhutaan tyypeistä jotka ovat kehittyneet kovan työn kautta alansa asiantuntijoiksi. Itse puhun sellaisesta opettamisesta jota meistä jokainen voi tehdä toiselle ihmisille: vertaisopettamista, innostamista, mentorointia. Siihen ei tarvita vuosien pedagogista oppipolkua, vain oikeanlaista nöyryyttä ja asennetta oman osaamisen jakamiseksi. Näitä kahta asiaa ei kuitenkaan tule sekoittaa – silloin on vaarana ammattiopettajien ammattitaidon väheksyminen tai yksinkertaistaminen.

Skaala

Opin Hello Rubyn Linda Liukkaalta, että opettaminen on skaalaavaa toimintaa. Jos itse koodarina kehitän ohjelmiston, jota käyttää miljoona ihmistä, vaikutusalueeni rajoittuu siihen. Jos taas pystyn innostamaan ja auttamaan 30 ihmistä kehittymään koodareina niin, että jokainen näistä vaikuttaa miljoonaan ihmiseen, on vaikuttavuus merkittävästi isompi.

Vaikka skaalautuvuus on terminä arkipäivää lähinnä startup-hupparikansan suussa, se alkaa olla nykypäivää kiitos Internetin tarjoamien mahdollisuuksien. Sen lisäksi, että voimme nykyään tarjota mahdollisuuksia lähiympäristössämme, voimme tarjota niitä Internetissä skaalaan suhteutettuna pienillä lisääntyneillä resursseilla. Erilaiset MOOC-verkkokurssialustat (kuten Coursera, Udemy tai Khan Academy) tarjoavat lähes jokaiselle* ennen näkemättömän demokraattisen mahdollisuuden oppia ja käydä esimerkiksi korkeakoulutasoisia kursseja oman työpöydän äärestä. (* kielitaito, pääsy Internetin ääreen ja tietokoneen käyttötaito rajoittavat tietysti hieman)

Yksilö

Aina vaikutuksen ei kuitenkaan tarvitse skaalata. Itse päädyin siirtymään koodauksen opettamisen kanssa tällä erää isoista workshopeista henkilökohtaiseen mentorointiin, koska halusin syventää henkilökohtaista vaikutusta. Opettamisella ja auttamisella on helposti todella merkittävä vaikutus yksilön elämään. Mikäli voit auttaa toista ihmistä parantamaan elämänlaatuaan, kokonaistyytyväisyyden määrä maailmassa kasvaa.

Itse olen ollut siinä onnellisessa tilanteessa, että minua on innostettu, potkittu takamukselle ja minuun on uskottu hyvien opettajien ja mentoreiden toimesta. Ja sen vaikutus suoraan omaan elämääni ja välillisesti muiden elämään on ollut merkittävä.

Opettaja

Sen lisäksi, että opettamalla voi tarjota uusia elämyksiä ja mahdollisuuksia oppijalle, opettaminen tarjoaa myös opettajalle itselleen. Opettaminen on tehokas tapa oppia itsekin: kun joudut selittämään asioita uudesta näkökulmasta ja tiedon paketoiminen uudenlaiseen muottiin auttaa ymmärtämään opetettavaa asiaa monipuolisemmin ja syvällisemmin. Ei riitä enää, että osaat tehdä vaan pääset miettimään miten, miksi ja mitä kysymyksiä aiheesta voi herätä.

Lisäksi muiden auttamisella on mieluisia sivuvaikutuksia. Se auttaa vähentämään arjen stressiä ja tekee meistä onnellisempia.

Opettamisesta hyötyvät niin opettaja, oppija kuin yhteiskuntakin. Miksipä emme siis auttaisi toinen toistamme oppimaan ja kehittymään ja tekisi maailmasta hieman parempaa paikkaa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *